{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.030 visninger | Oprettet:

Islænder - hest eller pony? {{forumTopicSubject}}

Nu er emnet med islænder - hest/pony tilsyneladende lige blevet slettet, så nu opretter jeg et nyt emne.

Sagen er nemlig den, at jeg ved faktisk ikke om fjordhest og/eller islænder er hest eller pony? Jeg har hørt begge dele, så nu bliver jeg nysgerrig.
Falabellaen er jo en hest, så man kan ikke altid regne efter størrelsen.

Så nu vil jeg høre, om der er nogen der kan komme med lidt fakta, og måske nogle links til dokumentering?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder - hest eller pony?
  • #1   27. nov 2012 Jeg mener at forskellen på hest og pony har noget at gøre med antallet af ryghvirvler, men kan ikke huske hvordan det er, og er heller ikke 100% sikker.
    Men synes det er interessant.

• #2   27. nov 2012
    Jeg har en gang brug noget tid på at finde ud af det og diskuteret det i en laaaaang debat, fundet links osv. men jeg kan ikke finde den lige pt. og gider ikke kigge tilbage i mine forum svar.

Men så vidt jeg forstod skulle grunden være at der ikke findes et ord for pony på islandsk, men det gør der fandt jeg ud af :o)

• #3   27. nov 2012
    En islænder går under en pony, hvis den er pony mål til stævner i dressur og spring. Ingen forskel der. Samme gør fjordheste, haflingere osv.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #4   27. nov 2012 Altså alle heste/ponyer går ind under den dyreart der hedder hest.

Ergo er det en hest.

Pony er vel bare en betegnelse/underkategori for heste der er under 148 i stangbål.

Så i teorien er de heste, men deres størrelse gør at de bliver kaldt pony, fordi de er under 148...

Men man kan også se det på den måde at det hedder en fjordhest/islandshest, det er nok derfor de bliver betegnede som heste smiley

• #5   27. nov 2012
    Det gør den altså ;o). Spørg DRF, du starter pony hvis den er under 148cm i stang.
    Det vil de der har startet DRF stævner på deres islænder, samt haft alder til at ride pony også svare.

• #6   27. nov 2012 Googlede lige engang:

Det oldnordiske ord var hestr, og det hedder stadig hest både på dansk, norsk, svensk og islandsk. Ordet fortæller intet om dyrets størrelse eller type. Der har været heste i Europa siden istiden, hvad man blandt andet kan se på de ældgamle hulemalerier i Frankrig og Spanien. Har du nogen sinde hørt om altamira-ponyerne? Eller ville det være tænkeligt at Odin red på en ottebenet pony? Ordet hest indgår i vores historie, fordi det tilhører vores sprog.

Verdens eneste overlevende vildhest hedder przewalskihesten, den er ikke særlig stor. Det hedder nordlandshest, fjordhest (eller fjording), færøsk hest, mongolsk hest og dülmenerhest, på trods af at alle disse heste ikke har krav om særlig størrelse, og langt de fleste af dem er under 147 cm. Verden over findes der masser af hesteracer, kun få af dem har størrelseskrav, og mange af dem er små. De har forskellige navne afhængig af det lokale sprog.

• #7   27. nov 2012 Der står både hvorfor det hedder en hest og hvor ordet pony kommer fra:

http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=815

• #8   27. nov 2012 Prøv at kald den en iskost eller en isbums næste du ser en islandsk ekvipage så har de slet ikke så travlt med om man kalde det en hest eller pony smiley

• #9   27. nov 2012 En islænder går inder beskrivelsen hest. Det stammer flere 100 år tilbage, hvor man dengang forbandt ordet islænder med ordet hest, fordi den er så robust og hårdføre. Det er klart den går under betegnelsen pony hvad angår drf, da det er på den måde de kategorisere hestene, efter hvad klasser de må gå, da de regner efter højde. smiley

• #10   27. nov 2012 Jeg er ked af det, men jeg forstår ikke vigtigheden af diskussionen. Jeg kan godt se retfærdigheden i at få det endeligt afgjort - for så at komme videre, men jeg er stolt af min islænder ligemeget om den deffineres ud fra kategorien hest eller pony... Det er dog ganske underholdende læsning. Spændende om der kommer en endelig afgørelse smiley

• #11   27. nov 2012 Ja det hedder jo ikke en islandsk hest for sjov:-) sådan kan man også vende den om at sige smiley

• #12   27. nov 2012 Det er en hest!!!

• #13   27. nov 2012 Islansk hest - Islansk pony, hvorfor ikke bare kald den en Islænder? smiley

• #14   27. nov 2012 Blandt islænder folk kaldes det for en hest. det er jo en anden ride stil og selv voksne mennesker rider på en islænder.

• #15   27. nov 2012 Stangmål er ikke altafgørende for om en hest er hest eller pony, det har også noget med hestens anatomi og bygning. F.eks. er min Flipper 148 i stg. og teknisk set en pony - jeg har også startet ponystævner på ham. Men han er en blanding af Holstener og Araber - uvidende om dette spørger min kiropraktor om han ikke er hest, da han er fuldstændig bygget som hest - og ikke pony. Så godt nok har han hele sit liv været benyttet som pony (og thank god for det), men er altså i virkeligheden mere end hest, grundet sin anatomi.
    Det samme gælder for den Islandske HEST, her er det bare en velkendt race - og ikke en tilfældig blanding som min Flipper, og man har derfor lavet en generel betegnelse for racen, som værende hest.
    F.eks. er Islænderen også den eneste som ikke kan rides som hest med "ponymål" af voksne til stævner.

• #16   27. nov 2012 En hest er vel en hest så længe arten er den samme, om det er en kæmpe shire eller en lille fallabella , alle er heste ,det også en bil uanset om det er en Ferrari eller polo.
    Men ja , jeg har også hørt der er nogen der nogen racer der er "hest" på trods af størrelsen, og mener at grunden til at de kalder det en hest er fordi de ikke har andre slags heste på Island, pluds at de har ikke samme konkurrencer som vi har , men ved ikke om dette er sandt smiley

• #19   27. nov 2012 Luna, mener du ikke en pony kun har 4 ? smiley

• #21   27. nov 2012 Blev lige forvirret :b

• #23   27. nov 2012 Jeg har engang læst at det er fordi deres organer er størrer end ponyers, fx er deres hjerte på samme størrelse som en hests, og ikke pony størrelse smiley

• #24   27. nov 2012 Jaa, :b syns bare det er plat folk går så meget op i om det er en hest eller pony.. Er du medlem af drf er der vel pony mål osv, og hvis du er medlem af den der islænder forening er der ikke pony mål , ?? For mig bruger vi jo kun pony og heste mål inden for konkurrencer som spring og dressur?? Er forvirret over folk ikke bare kan kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl -.-

• #25   27. nov 2012 Jeg ved ikke hvad de siger teoretisk, men realistisk set i mine øjne, har en islænder eller en fjordhest intet med en "hest" at gøre, en hest er over 148 i højden. Men det er nok fordi jeg ser det stævne mæssigt.

Jeg har tidligere redet mod islænder i dressur, som blev redet som pony, så jeg vil mene islændere og fjordheste går under regler som alle andre ifølge DRF smiley Og vil kunne op og nedklasses alt efter hvilken rytter der skal ride hesten el. ponyen.

• #27   27. nov 2012 Googlede det lige, og fandt frem til det her: http://www.heste-nettet.dk/heste/31/

Jeg syntes det er noget fis at kalde en islænder for en pony. ikke fordi jeg er fanatisk, men sådan har jeg altid haft det. Selv inden jeg begyndte at ride den race.

Du ville aldrig smække en rytter på 60+ op på en sportspony på 141 som Krummi måler. Og alligevel bærer han rundt på mig, der med vinterudstyr osv nok nemt rammer 67 kilo i alt smiley

• #28   27. nov 2012 Luna det kan jeg også godt forstå, jeg ville da også hvis jeg red islænder være ret sippet omkring det for der er så mange værdier i det, men syns bare det er plat med de størrelser, for mig er det eneste de blir brugt til er , at man ikke starter en shetlænder mod en stor dv, det jo lidt unfair :b
    Jeg hader bare når folk de går helt amok , kender flere hvor det sårn hvis jeg siger "nå hvordan går det med din hest?" Så flipper de helt ud "det er altså en pony!!!!!!!!!!!!!!!!!" Det bare sårn lidt , slap nu a altså , .... -.- det jo det samme hvis jeg spørg en "nå er din bil blevet færdig lavet nu?" "Det ikke en bil men en Ferrari!!!!!!!!!" Ej men for fanden det en bil, og sårn har jeg det også med heste, en hest er eb hest uanset om det er en shetlænder eller en shire. Det er jo også en hund om det er en labrador eller en rottweiler -.- ..........

• #29   27. nov 2012 Det hedder jo en islandsk hest...
    Den er ponystørrelse, men det bliver kaldt en hest smiley

• #30   27. nov 2012 Lige præcis cille !!! smiley

• #31   27. nov 2012 Det er en hest uanset om det er en fallabella eller shire. Hest betegner hvilket dyr det er, og pony hvilken størrelse.

• #32   27. nov 2012 Viictoriah
    Jeg er helt enig i dit princip med fx bil og ferrari!
    Det oplever jeg tit med folk der har iphone, det må du helst ikke komme til at kalde en mobil eller en telefon!
    Mit liv er for kort til at blive sur over sådanne småting smiley

• #33   27. nov 2012 Caroline er helt enig, jeg siger aldrig "er der nogen der har set min iphone?" Det altid "for helvede hvor er min Tlf!!!" (Er en skovl til at huske den:b) men ja folk går bare helt amok , helt ærligt omg slap nu altså :b elsker at diskutere med sårn nogen folk som bare går helt amok mens jeg står stille og argumentere :b

• #34   27. nov 2012 var der overhovedet nogle som læste det jeg skrev??? der var netop en begrundelse for ordet hest og pony og hvorfor det hedder en islænder eller fjordhest, hvorfor det hedder en færøsk hest m.m.

• #35   27. nov 2012 Tina ja jeg læste det første stykke også gad jeg ikke mere "har mest ret til navnet" hvad er det for noget pjat, alle heste har ret til at være en hest , det er en hest , der er ikke så meget at diskutere

• #36   27. nov 2012 Er den over 148 er det en ponyrace der er blevet til hest

• #38   27. nov 2012 <b>Moustesgaard</b>
    Skal et emne være vigtigt for at man må poste det?
    Jeg har hverken islænder eller fjordhest, og det rører mig absolut ikke om de kalder dem de ene eller det andet - Jeg er bare nysgerrig efter viden.

<b>° Cille og Píla °</b>
    Pony er ikke bare noget DRF bruger - Det bruges over hele verden. smiley Men nej, pony er self. ikke en art, det kan vi hurtigt blive enig om. Men som jeg skrev i mit første indlæg, så er en falabella også en hest. Det er ihf. hvad jeg har hørt hele min rideliv, men nu siger <b>Luna & Bettemus <3</b> at dét med ryghvirvlerne er en skrøne, og det var vel egentlig på baggrund af dét, at den blev anset for værende hest, og ikke pony, så nu er jeg igen ikke sikker.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #40   27. nov 2012 Pony.

• #41   27. nov 2012 Jeg kalder alle heste ponyer uanset størrelse, syns det er nemmere og mere nuttet at sige, smiley

• #42   27. nov 2012 ~ Viictoriah ~ .
    jeg har intet tidspunkt sagt hvem har mest ret til navnet... Jeg fandt en hjemmeside hvor det fint stod beskrevet om hvorfor det hedder en fjordhest, islandsk hest, færøsk hest m.m. men også hvor ordet pony stammer fra og hvad pony difineres som.

• #43   27. nov 2012 Der er jo ikke noget at diskutere på ud fra fakta...

Det var noget andet hvis jeg bare kom med min mening.

• #44   28. nov 2012 Tina det stod i artiklen smiley
    Syns også det er fair nok at betegnelsen kommer et sted fra og hvorfor. Men det jeg mener er , at uanset størelse og race er det stadig arten hest, og derfor kan jeg ikke se hvorfor folk skal gå så meget på i størrelser osv -.-

• #45   28. nov 2012 nej men jeg giver dig jo også ret smiley

jeg linkede til den så folk kunne se hvorfor det hedder en hest og det er jo fordi alle heste/ponyer er under betegnelsen Hest

At der så er kommet en under kategori som har fået kælenavnet pony for de mindre heste så er det jo stadig en hest i almen tale da der ikke er tale om en hund og pony ikke er en race eller en art som en hest derimod er (art)

Så hvis man går efter betydningen af en pony så er en islænder en pony men Arten hest.

• #46   28. nov 2012 Og pony betyder egentlig bare lille hest:

Ordet pony er kommet fra England, og har en ret morsom forhistorie. Ordet stammer fra klassisk latin hvor det hed pullus, som betød et ungt dyr. Den videre udvikling ser sådan ud: Pullanus (sen latin) fik betydningen føl, og gik på fransk over til at lyde poulain, og diminutiv af dette blev poulenet, et lille føl, som herefter vandrede til Skotland, som historisk set havde meget med Frankrig at gøre på grund af katolicismen. På skotsk blev ordet til powny.

Betegnelsen gik videre til England som pony, som både der og andre steder kom til at betyde en lille hest under 14 hands (147 cm.) Betegnelsen har kun betydning i ridekonkurrencer og væddeløb, hvor heste og ponyer ikke må starte i samme klasse. Desuden må ponyer i konkurrencer kun rides af børn.

Betegnelsen pony bør bruges om små heste (under 147 cm.) som hovedsagelig nedstammer fra England og Skotland.

• #47   28. nov 2012 Enig smiley
    For mig er pony betegnelsen bare noget man bruger inden for stævnerne smiley
    Men griner stadig over når folk lige skal minde mig om det er en hest jeg har når jeg kalder den pony smiley Han går bare til dagligt under navnet pony:p

• #48   28. nov 2012 Jamen det er det også smiley Eller betegnelsen har kun betydningen inden for konkurrence og væddeløb fordi det ikke er fair at en hest på 180 starter mod en pony på 130 da den store evt. både kan springe højere og løbe hurtigere.

Så derfor har vi jo bare brugt en fælles betegnelse for hvornår små heste er "små" og hvornår det er "store" heste

• #49   28. nov 2012 En pony er oftest defineret som en hest på under 148 cm. så derfor vil jeg ikke mene at det er forkert at kalde en Islænder for en pony, at andre mener at det ikke er det der bestemmer om det er en pony eller ej, er jo fint nok og det kan da også godt være at de har delvist ret i det (har ikke sat mig ind i det) men når ordet oftest bruges for at beskrive en lille hest, vil jeg ikke mene at det er forkert at kalde en lille hest (pony) for en pony, lige meget hvilken race den så skulle ha. Men selvfølgelig er Islænderen da også en hest, så derfor ville jeg sige at Islænderen er begge dele.

• #50   30. nov 2012 Islænder er heste, selvom om de har pony mål.

• #51   30. nov 2012 Islænder og fjordheste er en hest!
    Grundet de kan bære mere en dsp, welsh og de andre ponyracer.

• #52   30. nov 2012 Jeg er ligeglad, kalder tit min islænder for pony smiley
    Jeg tror at dem der bliver virkelig sure over at folk kalder det en pony er fordi de faktisk er for store til at ride dem.. Jeg oplever mest at det er store mænd der siger hest og ikke pony omkring islænderne.. Det er åbenbart mere iorden at ride en islandskhest frem for en islandskpony smiley

• #53   30. nov 2012 line balle: er alle racer ikke heste eller er de zebraer og æsler?
    så vidt jeg ved så er en shetlænder, welsh, islænder,fjordhest jo heste selvom de er ponyer som betyder lille hest så der er vel intet galt i at kalde det en pony når det bare betyder lille hest smiley

Og vores islændere og fjordheste nutildags er så forædlet så de er ikke så stærke og robuste som de har været.

• #55   1. dec 2012 En islænder er stærkere bygget end andre heste, så derfor kan voksne mænd også ride dem smiley

• #56   3. dec 2012 En islænder er en hest uanset hvad man siger. Om man OGSÅ kan kalde den for en pony er en anden sag.
    Normalvis bruger man ordet pony om en "børnehest" især i forbindelse med DRF, hvor der jo er aldersgrænse i forbindelse med størrelsen på heste. Men eftersom alt dette jo hører til en helt anden kultur, så ser jeg ikke at det er foreneligt med islænderne. Vi har vores egne stævner, vores egne discipliner, vores eget rideforbund, vores egen ridestil og vores egne traditioner, vi hører ikke ind under DRF og bruger heller ikke deres betegnelser. Dette synes jeg andre bør respektere.
    Hvis nogen kalder mine islændere for ponyer, så ser jeg det som ren provokation. Det virker nedladende, selvom det måske ikke er ment sådan. Fordi det hentyder til at den er beregnet til børn. Ofte oplever jeg dog også at det ER ment som nedladende, fordi nogle mener at islændere ikke er "rigtige" heste og kun kan bruges til useriøst hobby og skovturs ridning.
    Men det er af samme grund at jeg har skrevet det i mine hestes profiler. "kommentare hvori hesten omtales som pony, vel blive anset stødende, og slettes!"
    Så er folk klar over hvordan jeg har det med det, og de fleste respektere det da også smiley

Forresten så er islændere ikke stærkere end andre tilsvarende racer af samme type og størrelse. De er bare mere udholdende og så har de en utroligt høj smerteterskel (dette kommer ordret fra min kiropraktor.) Selvom de måske ser ud til fint at kunne bære en stor mand, betyder det ikke at de ikke tager skade af det. De viser det bare ikke så meget..

• #57   3. dec 2012 Jeg kunne ikke være mere enig med dig LadyBlackSheep!

• #58   3. dec 2012 Størrelsesmæssig = pony.

Men andet - hest. Det samme som den kaspiske hest er også en hest selvom de kun er mellem 1 m og 120cm smiley

• #59   3. dec 2012 Min islænder er en ponyhest. smiley

• #60   4. dec 2012 LadyBlackSheep så hvis jeg nu skrev "nøj en sød pony stor høj til jer" fordi jeg siger pony er størrelsen, ville du blive sur over det, hvis ja com one helt ærligt.

Det er en betegnelse og den ændre ikke hesten.
    Kald den hvad i vil og lad andre kalde den hvad de vil

• #61   4. dec 2012 Har ikke læst alle indlæggene, men vil bare lige komme med mit bud på hvorfor debatten er så "vigtig".

Kalder man islænderen for en hest er det for de fleste ok at ride den. Men ingen vil finde det acceptabelt for en mand på 90+ kg at ride en pony. Ergo er islænderen en "hest".

Deraf "vigtigheden". Blot min observation smiley

Kommentér på:
Islænder - hest eller pony?

Annonce